Home >
Wij begrijpen dat de overgang naar een nieuw netwerk vragen kan oproepen.
Daarom hebben we de meest voorkomende vragen en antwoorden rondom het einde van het 2G-netwerk hier voor u op een rij gezet.
Kijk even of uw vraag hier wordt beantwoord.
Staat uw antwoord er niet tussen?
Onderaan deze pagina vindt u het supportformulier waarmee u eenvoudig een aanvraag kunt indienen voor assistentie. Wij komen dan zo snel mogelijk, maar zeker binnen twee werkdagen bij u terug.
Dit is een besluit van Nederlandse netwerkproviders. 2G is een dertig jaar oude technologie. In de VS bijvoorbeeld is 2G al lang geleden uitgezet. Europa, waaronder Nederland, loopt achter.
Inmiddels zijn ook de Nederlandse providers overstag gegaan.
KPN zet het 2G-netwerk uit omdat steeds minder mensen 2G gebruiken en al internetten en bellen via 4G of 5G. Ook Vodafone stelt dat er nog maar minimaal gebruik wordt gemaakt van het netwerk. Daarnaast is 4G energiezuiniger en dus beter voor het milieu.
Deze data zijn al meerdere keren gewijzigd, aangezien netwerkproviders hun planning blijven aanpassen. De meest recente informatie van de providers is als volgt:
Veel sectoren en bedrijven worden beïnvloed door deze veranderingen. Als uw Intratone GSM-module(s) vóór maart 2021 zijn geproduceerd, werken deze alleen op het 2G-netwerk en zullen ze vervangen moeten worden.
Bent u beheerder en heeft u toegang tot het beheerplatform?
Bezoek www.intratone.info om te controleren welke modules vervangen moeten worden. In het platform vindt u de knop “Te vervangen modules” om direct inzicht te krijgen.
Bent u geen beheerder van de module?
Neem contact op met de beheerder of uw installateur om dit in orde te maken.
Alleen intercompanelen die vóór 2013 zijn geïnstalleerd worden getroffen door de stopzetting van 2G. Is uw intercom paneel dus van voor 2013, neem dan contact op met de installateur van het systeem.
Het kan zijn dat ook hier een nieuwe gsm-module in moet.
Nee, sleutelkasten maken gebruik van 3G- en 4G-modules en worden niet beïnvloed door de stopzetting van het 2G-netwerk.
De handleiding voor het vervangen van de module (of een verlopen module) is beschikbaar via het beheerplatform en via de website www.intratone.nl.
Ja, deze apparaten en accessories blijven functioneren na de vervanging van de modules. Het kan echter nodig zijn om de instellingen na installatie te laten controleren.
Nee, helaas kan dit niet.
Abonnementen zijn gekoppeld aan de simkaarten van de 2G-modules, deze kunnen alleen werken op het 2G-netwerk. Omdat de nieuwe modules gebruikmaken van het 4G-netwerk, is het technisch niet mogelijk om het bestaande abonnement over te zetten. De overstap naar een nieuwe 4G-module biedt echter veel voordelen, zoals verbeterde connectiviteit en toekomstbestendigheid.
Het 2G-netwerk wordt tussen 2025 en 2026 stopgezet, waardoor 2G-modules niet meer met updates voorzien kunnen worden. Het verlengen van het abonnement is daarom niet mogelijk, omdat deze modules niet meer kunnen communiceren met netwerken.
De stopzetting van 2G is een beslissing van de netwerproviders, buiten onze controle. Dit leidt tot een voortijdige vervanging van sommige modules. Wij worden hierdoor net zo getroffen als onze klanten, net zoals in andere sectoren zoals alarmen en liften.
Aangezien dit een unilaterale beslissing is van de netwerproviders, kunnen wij niet verantwoordelijk worden gehouden. De aankondiging over de stopzetting van 2G ontvingen wij in februari 2022. Sinds maart 2021 hebben wij al de overgang naar 4G modules in gang gezet.
U heeft nog ruim de tijd om modules te vervangen, echter raden wij aan om dit zsm te doen. Zonder vervanging verliest u functies zoals updates en de Mobile Key, meldingen en beheer van tijdschema’s. De badges en afstandsbedieningen blijven echter werken. Wij raden daarom aan goed te kijken naar het gebruik van uw module, en of behoud van de module een slimme aanpak is.
Nee dit kan niet, telefoonnummers zijn verbonden aan simkaarten. De simkaart is weer verbonden aan de module, en de module aan een contract. Het is dus niet mogelijk om met het oude nummer in te bellen. U zult de gebruikers van het systeem moeten informeren over het nieuwe nummer.
Controleer eerst of uw module een 2G-module is en of deze vervangen moet worden. Dit kunt u doen via het Intratone-beheersplatform.
Belangrijk: U heeft beheerdersrechten nodig om toegang te krijgen tot deze informatie. Weet u niet wie de beheerder is van uw module? Neem dan contact op met uw installateur of beheerder van het systeem.
Plan vervolgens de vervanging van de module in. Weet u niet meer wie uw installateur is of kunt u deze niet meer traceren? Bekijk hier dan de lijst met gecertificeerde Intratone partner installateurs.
Laat de vervanging van de module uitvoeren tijdens het jaarlijkse onderhoud van uw poort, hek of ander systeem. Op deze manier hoeft de installateur geen extra ritten in te plannen, wat u geld bespaart en de installateur tijd.
Zet de gegevens (badges, handzenders, Mobile Keys) eenvoudig over van de oude naar de nieuwe module via het beheersplatform www.intratone.info.
Vul deze gegevens in, en alle informatie wordt automatisch overgezet naar de nieuwe module.
Omdat het in te bellen telefoonnummer van de module verandert, is het belangrijk dat u de Mobile Key-gebruikers op de hoogte stelt van het nieuwe te bellen nummer.
De laatste stap is dus om de Mobile-Key gebruikers van de module te informeren over het nieuwe telefoonnummer om open te bellen.
Let op: Dit is alleen noodzakelijk voor gebruikers van Mobile Key. Voor handzenders en badge-nummers blijft alles ongewijzigd als u de gegevens heeft overgezet.
Handig om bijvoorbeeld via E-mail of Whatsapp te delen met iemand.
DownloadNeem contact op met onze support dienst via het formulier.
Wij streven ernaar om aanvragen binnen 24uur te beantwoorden.