Alles over het einde van 2G

Wij begrijpen dat de overgang naar een nieuw netwerk vragen kan oproepen.
Daarom hebben we de meest voorkomende vragen en antwoorden rondom het einde van het 2G-netwerk hier voor u op een rij gezet.

  • Vragen over het vervangen van 2G-modules
  • Vragen over compatibiliteit met bestaande systemen
  • Vragen over de impact op badges, handzenders en Mobile Key
  • Vragen over wat er gebeurt als u geen actie onderneemt

 

Kijk even of uw vraag hier wordt beantwoord.

Staat uw antwoord er niet tussen?
Onderaan deze pagina vindt u het supportformulier waarmee u eenvoudig een aanvraag kunt indienen voor assistentie. Wij komen dan zo snel mogelijk, maar zeker binnen twee werkdagen bij u terug.

Alle vragen over Intratone & einde 2G

Waarom eindigt het 2G netwerk?

Dit is een besluit van Nederlandse netwerkproviders. 2G is een dertig jaar oude technologie. In de VS bijvoorbeeld is 2G al lang geleden uitgezet. Europa, waaronder Nederland, loopt achter.

Inmiddels zijn ook de Nederlandse providers overstag gegaan.
KPN zet het 2G-netwerk uit omdat steeds minder mensen 2G gebruiken en al internetten en bellen via 4G of 5G. Ook Vodafone stelt dat er nog maar minimaal gebruik wordt gemaakt van het netwerk. Daarnaast is 4G energiezuiniger en dus beter voor het milieu.

Per wanneer eindigt het 2G netwerk?

Deze data zijn al meerdere keren gewijzigd, aangezien netwerkproviders hun planning blijven aanpassen. De meest recente informatie van de providers is als volgt:

  • KPN: Schakelt het 2G-netwerk uit per 1 december 2027.
  • Vodafone: Blijft ten minste actief tot eind 2026.
  • Odido: Heeft het 2G-netwerk al uitgeschakeld in juni 2023.
Ben ik betrokken bij de stopzetting van het 2G-netwerk?

Veel sectoren en bedrijven worden beïnvloed door deze veranderingen. Als uw Intratone GSM-module(s) vóór maart 2021 zijn geproduceerd, werken deze alleen op het 2G-netwerk en zullen ze vervangen moeten worden.

Bent u beheerder en heeft u toegang tot het beheerplatform?
Bezoek www.intratone.info om te controleren welke modules vervangen moeten worden. In het platform vindt u de knop “Te vervangen modules” om direct inzicht te krijgen.

Bent u geen beheerder van de module?
Neem contact op met de beheerder of uw installateur om dit in orde te maken.

Zijn intercomsystemen getroffen?

Alleen intercompanelen die vóór 2013 zijn geïnstalleerd worden getroffen door de stopzetting van 2G. Is uw intercom paneel dus van voor 2013, neem dan contact op met de installateur van het systeem.

Het kan zijn dat ook hier een nieuwe gsm-module in moet.

Zijn sleutelkasten getroffen?

Nee, sleutelkasten maken gebruik van 3G- en 4G-modules en worden niet beïnvloed door de stopzetting van het 2G-netwerk.

Hoe vervang ik de 2G-module voor de 4G LTE-module?

De handleiding voor het vervangen van de module (of een verlopen module) is beschikbaar via het beheerplatform en via de website www.intratone.nl.

Blijven mijn badges, afstandsbedieningen en Mobile Key-functie werken na vervanging?

Ja, deze apparaten en accessories blijven functioneren na de vervanging van de modules. Het kan echter nodig zijn om de instellingen na installatie te laten controleren.

Kan de restduur van een prepaid-abonnement worden overgezet?

Nee, helaas kan dit niet.

Abonnementen zijn gekoppeld aan de simkaarten van de 2G-modules, deze kunnen alleen werken op het 2G-netwerk. Omdat de nieuwe modules gebruikmaken van het 4G-netwerk, is het technisch niet mogelijk om het bestaande abonnement over te zetten. De overstap naar een nieuwe 4G-module biedt echter veel voordelen, zoals verbeterde connectiviteit en toekomstbestendigheid.

Waarom kan de duur van het 10-jarige abonnement niet gewoon worden verlengd?

Het 2G-netwerk wordt tussen 2025 en 2026 stopgezet, waardoor 2G-modules niet meer met updates voorzien kunnen worden. Het verlengen van het abonnement is daarom niet mogelijk, omdat deze modules niet meer kunnen communiceren met netwerken.

Waarom moeten sommige modules voortijdig worden vervangen, terwijl ze minder dan 10 jaar in gebruik zijn?

De stopzetting van 2G is een beslissing van de netwerproviders, buiten onze controle. Dit leidt tot een voortijdige vervanging van sommige modules. Wij worden hierdoor net zo getroffen als onze klanten, net zoals in andere sectoren zoals alarmen en liften.

Wie betaalt deze vervanging?

Aangezien dit een unilaterale beslissing is van de netwerproviders, kunnen wij niet verantwoordelijk worden gehouden. De aankondiging over de stopzetting van 2G ontvingen wij in februari 2022. Sinds maart 2021 hebben wij al de overgang naar 4G modules in gang gezet.

Wat gebeurt er als ik mijn module niet vervang?

U heeft nog ruim de tijd om modules te vervangen, echter raden wij aan om dit zsm te doen. Zonder vervanging verliest u functies zoals updates en de Mobile Key, meldingen en beheer van tijdschema’s. De badges en afstandsbedieningen blijven echter werken. Wij raden daarom aan goed te kijken naar het gebruik van uw module, en of behoud van de module een slimme aanpak is.

Kan ik het oude module telefoonnummer niet behouden?

Nee dit kan niet, telefoonnummers zijn verbonden aan simkaarten. De simkaart is weer verbonden aan de module, en de module aan een contract. Het is dus niet mogelijk om met het oude nummer in te bellen. U zult de gebruikers van het systeem moeten informeren over het nieuwe nummer.

2G module vervangen stappenplan

Download het stappenplan hier in PDF

Handig om bijvoorbeeld via E-mail of Whatsapp te delen met iemand.

Download

Staat uw antwoord er niet bij en komt u er niet uit? Vraag dan via dit formulier assistentie aan.

Neem contact op met onze support dienst via het formulier.
Wij streven ernaar om aanvragen binnen 24uur te beantwoorden.

Intratone wordt gebruikt door onder andere: